Att respektera frukt & att inte förstå fören man är med om det själv.

Fanny och jag har en del tid att snacka om olika saker i livet. Om t.ex. folk i våra kretsar och om människor i allmänhet. Vi har jobbat 10h per dag denna vecka, duschat så fort vi kommit tillbaka till boendet, som är en ren rutin vid detta lag. Efter detta käkar vi, såklart nudlar..oftast... i en lugn, mörk och varm miljö. De är dessa stunder vi kan koppla av på riktigt och tar upp saker vi tänkt på under dagen eller funderat över. Som ett ämne vi pratade om, att jag mindes ett besök på gymnasiet av två tjejer som berättade om barnarbete. Jag tyckte det var så ointressant och nästan fjantigt varför vi skulle ta del av det när vi hade så mycket annat att göra. Men den åsikten kan jag ju säga nu är väldigt förändrad efter att jag själv provat på samma typ av arbete. Att då inte få "lite" eller inget alls betalt för ett arbete som jag inte valt själv, även kanske utan ordentlig mat. Det vore inget annat än hemskt.

Vi snackade även om vad denna upplevelse ger oss. Vilket är väldigt mycket har vi kommit fram till, som vi inte trodde innan vi kom hit. Då var de mest oroligheter om hur jobbigt allt skulle vara med värmen, wifi i 1,5h per vecka, otrevlig miljö (odiskat kök, djur osv). Men det har faktiskt fått oss att inse att vi ska uppskatta saker otroligt mycket mer än vad vi gjort innan. Därför har jag t.ex. satt upp en hint för mig själv när jag är hemma i Sverige igen att lägga undan telefonen när jag umgås med folk. Den har ju tidigare kunnat jämföras som en kroppsdel, en jävligt viktig en. För om telefonen blir glömd (vilket aldrig händer) eller går sönder är det ju livets undergång, mer ironiskt än så blir det ju inte haha.

Mer till hur vi har det på farmen:
Okej.. såå, nu när vi är inne på andra veckan, har vi infunnit oss i hur allt ligger till och tar "en dag i taget". Jobbiga stunder kommer och jobbiga stunder går. Det får mig dock att ännu mer längta till mina planer framöver, för varför ha tråkigt när man kan ha kul. Vi började även här om dagen tänka på låten "sommaren är kort" då denna sång i Sverige är en låt man håller med om. Här däremot är det bedrövligt utan moln, och utan regn på flera dar.

Ps. Enligt tyska tjejer ser alla svenska killar ut som den typiska stereotypa bilden vi alla vet "blond, blåa ögon och att vara lång". Ganska kul att de faktiskt tror det.. visste inte riktigt hur jag skulle omhänderta det tydligen "spännande ämnet" när jag pratade med två tyska tjejer. De hade ju så mycket förhoppningar. Mellan att krossa deras drömmar eller att ljuga, valde jag märkbart de första alternativet. Ungefär som att se mig, mango efter mango, 10h i rad. De vill säga... Inte sådär jätte glad.

Jag kommer framöver använda bloggen som en form av dagbok. Ta gärna del av den för er som är intresserade. Jag hoppas på att uppladdningen av bilder kommer funka, då jag vet att det är tusen gånger roligare än att läsa långa texter.
Allmänt | |
Upp