Thought i came to heaven

Okej... låt oss tala om rubriken...
Jag gillar starkt mango. Vilket många som känner mig vet sen innan. Därför var det ju väldigt passande att det var mango-säsong här uppe i Darwin. Men att det kändes passande ändrades ju tyvärr ganska fort.. typ sisådär första jobb-dagen. Mest för att det är ganska jobbigt att stå med långärmade tröjor och långa byxor, svarta skor med stålhetta och en hatt på huvudet i gassandes sol och 40 graders värme i ca 8-12h per dag. Men också för att det är 90% tyskar på farmen som vi inte förstår ett dugg av förutom de få ord jag lärt mig som t.ex. "prosit", "tack" och "min pappa är bäst". Osäker på vad som är värst...

Vi anlände till farmigt varma Darwin ca 12:00 på söndagen efter 4,5h flyg från the big Sydney. Bodde på hostel en natt och blev upphämtade vid 14:00 på måndagen. Redan här märkte vi att det var ovanligt mycket tyskar...
Efter ca 45 minuters bilande mitt i ingenstans ser vi skylten in till Acicia hills farm, fullt med mangos överallt. Jag började flina och gav blicken till Fanny "i'm gonna looove this place". Vi anländer till farmen, kör en samling och får massa info så att huvudet höll på att gå i bitar. Främst för att vi planerade att vara paketerare och inte jobba på fältet i de förhållandet jag skrev ovan, gassandes sol, 40grader och massa långärmade kläder på sig.
Vi fick även reda på att bossen på stället tydligen är tysk, därav alla tyskar.. Would have been nice too know that before.

Vi får ett rum, för två som tur är då vi helst håller oss ifrån tyska snacket all day long. Somnar lugnt på kvällen och går upp ca 6:30 för första jobbdagen. Börjar 7:30, det enda vi får reda på varje dag.. aldrig när vi slutar.. cause it "depends on the weather" they say.. Fanny och jag blev splittrade i olika grupper vilket vi kanske konstigt nog var helt ok med. Jag lärde känna en dansk tjej (Sara) som var i min grupp, lyckligtvis. Lika gammal också, då de flesta är äldre på farmen. Ganska bra att sätta igång engelskan på riktigt, vilket gjort att jag nu tänker mycket på engelska haha.

Mycket funderingar och tankar sprider sig i huvudet på en, eftersom man har gott om tid att tänka (återkommer till vad man tänker).. denna dag blev det 10h tänkande. 10h arbete i direkt solljus, vilket får oss att älska moln och vind. Vore helt ok att jobba i regn, men då upphör jobbet pga mangons vätska. Vätskan är skadlig för huden, kallat "mangoburn" som många här på farmen blivit utsatta för, även jag och Fanny. Om det regnar på t.ex. en onsdag så blir vi lediga den dagen istället för vår Söndag, vilket innebär att vi måste fixa en buss som kör oss in till Darwin främst för att köpa mat.

Tankar som virrade runt i början var t.ex. "Jag ska sååå njuta av nyår i Sydney och barriärrevet när vi är där efter detta" och om olika saker jag planerar för framtiden. Men nu på senare tid så spårar tankarna... som nu 4e dagen i arbete.. så går tankarna i kaoset själv... t.ex. "90% of my sence of smell is mango and the last 10% is swett" och "what the fuck am i doing here", och "this must be slavery". Tror jag mister förståndet efter några dagar till.

Så för att återkoppla till rubriken "thought i came to heaven" tror jag nog att alla som läser detta förstår att det är ganska långt ifrån. "Ska sutta kläderna, hatten och skorna åt helvete", därav tror jag nästan att jag lämnar kvar allt och drar, men bara nästan. Tack och hej efter 4 veckor, it's more then enough" 👋🏼

Ps. Går tyvärr inte att ladda upp bilder🙃

Allmänt | |
Upp